Recension Vinterviken

Jag tyckte att boken var ganska bra. Handlingen var bra därför att den handlade om saker man vanligtvis inte är van vid men som faktiskt troligtvis finns i samhället. Jag är inte van vid den världen, kanske inte heller mina kompisar. Men det finns tonåringar i min ålder som är tvungna att begå brott och som lever i en lägre samhällsklass än den jag och mina vänner lever i. Det kanske också är vanligare i andra länder men tror även det finns i Sverige, dock inte i samma grad. I t.ex. Brasilien finns det tonåringar som lever i misär som lever på gatan. Dessa lever ju i en ännu sämre värld än den John-John lever i.

Den var också bra därför att det var två skilda världar som möttes. John-John kommer från en ganska fattig familj medan Elisabeth kommer från en rikare familj med en stor villa och pool. Jag tror att budskapet med boken var att folk från olika samhällsklasser kan älska varandra trots deras olikheter.

Handlingen var tyvärr ganska förutsägbar och man visste nästan från början hur boken skulle utvecklas. T.ex. kunde man fort förstå att Elisabeth och John-John skulle bli ett par. När de bråkade förstod man också att de skulle bli vänner igen.

Vinterviken är skriven i förstaperson, alltså John-John talar om sig själv som ”jag”. Eftersom boken är skriven på det sättet känns det som om man förstår hur John-John verkligen känner.

Jag kan rekommendera boken för tonåringar. Det var en fin kärlekshistoria som jag rekommenderar de flesta att läsa. Men inte för åldrar yngre än oss därför att den handlade om ganska ”vuxna” ämnen. Det spelar nog ingen roll vilket kön man har.

Jag ger boken 3 av 5 stjärnor.

Kommentera

