Bokcirkel V.36 – Sammankopplare

“Han är petig, han ser allt, inget är tillräckligt bra. Springer jag 7 kilometer borde jag ha sprungit 9. Sparrar jag tre ronder borde jag sparrat fem.” Jag kan känna igen mig i när John-Johns tränare aldrig riktigt är nöjd. Det kan jag ofta känna på tennisen. Har jag precis ändrat något i min serve för att den ska bli bättre så ska jag ändra något i min backhand. De är aldrig nöjda. Tränar jag fyra timmar fys så ska jag träna 6.

I många sporter kan det vara tränaren eller föräldrarna som vill att barnen ska lyckas inom någon sport. De sätter för mycket press på deras ungar och lyssnar inte på hur barnet verkligen mår och känner. Jag känner flera tennisspelare som ligger topp 15 i Sverige men inte ens tycker att det är kul. De fortsätter bara därför att deras tränare och omgivning pressar dem. Det är viktigt att det är spelaren väljer själv hur mycket han eller hon ska träna och tävla. Annars kommer man tappa intresset för sporten och ändå inte lyckas. För att bli bäst inom en sport måste man tycka att det är kul.

I slutet av förra avsnittet blir John-Johns syster Lena våldtagen av “Skithuvudet”. De gör ingen polisanmälan därför att de inte vet om “Skithuvudet” ens skulle bli dömd för våldtäkt och att ord skulle stå mot ord. Detta sker även ofta i verkligheten. I Sverige och i hela världen sker massor med våldtäkter och de flesta blir inte anmälda. Detta kan bero på att man kanske är rädd eller skäms över det. I många våldtäktsfall blir även den misstänkta släppt därför att bevisen inte är tillräckliga. För några veckor sedan släpptes Hagamannen fri. Han hade våldtagit 4 tjejer och försökt våldta 2 stycken. Trots att återfallsrisken är stor låter de honom åka tillbaka till Umeå där han angrep sig på dessa tjejerna.

I boken blir JohnJohn kallad för Patricias “negerhjälte”. John-John reagerar inte så värst mycket på detta på grund av att Patricia är så liten. Han reagerar säkert inte heller därför att han är van vid rasism. I Sverige tror jag också att många racifierade vänjer sig vid rasism. Detta beror på att de blir utsatta för det så ofta att de inte reagerar längre. Jag tycker det är hemsk att någon ska bli utsatt för något så kränkande att det tillslut accepteras.

Kommentera

