Lorenzos Dagbok

Måndag 3/7

Kära Gud. Idag hände det någonting hemskt. Allting gick snett. Efter att jag hade vigt Romeo och Julia stötte Romeo och Tybalt ihop. Tybalt slog ihjäl Mercutio när han försökte skydda Romeo och Romeo dödade sedan Tybalt. Fursten har nu beslutat att landsförvisa Romeo därför att han dödade Tybalt. Problemet med detta är att Romeo inte kommer få träffa Julia igen. Romeo kom till mig och berättade allt idag. Han var helt förfärad. Åh, jag är så förtvivlad. Vad gjorde jag för fel? Och varför var Romeo så oförsiktig…? Samtidigt kan jag förstå honom. Han gjorde det för att hämnas på Tybalt för döden av hans vän. Jag tycker så synd om honom och om Julia. De hade allting planerat. Idag förstördes allt. Varför är världen så orättvis? Gud varför är DU så orättvis? Vad ska jag göra nu?

Tisdag 4/7

Kära Gud. Idag vaknade jag tidigt. Anledningen var att jag hade drömt en om en tjej vid namn Törnrosa som hade sovit i hundra år. Det var då jag fick en genialisk idé! Jag ska göra ett sömnmedel till Julia. Jag har letat reda på ett gift som varar i 42 timmar och gör så att offret somnar och ser nästintill död ut. När hennes familj vaknar på morgonen kommer de hitta Julia “död” och ta henne till deras familjegrav. Där kan sedan Romeo leta upp henne och ta med henne ut ur landet. Om planen lyckas kommer de leva lyckliga i alla sina dagar och om planen misslyckas kommer kanske de två familjerna alltid ses som en symbol för tragisk kärlek. Just nu är jag faktiskt full av hopp. Igår fanns det inte något hopp alls, idag finns det mycket mer. Det jag är orolig för är att giftet inte skulle verka så långt som planerat eller att kanske är för starkt. Snälla Gud förlåt mig om detta inte går som jag vill.

Kommentera

