Reflektion av arbetsområde – kondition

Vilka fördelar i vardagen har du om du är vältränad och har god kondition?

Fördelen med bra kondition är att kroppen får mer syreupptagningsförmåga. Dessutom är det bar för hjärtat att hålla sig i form. Om man tränar kontinuerligt mår man även bättre och humöret blir bättre. För det mesta sover man bättre om man har tränat vilket gör att man är piggare på dagen vilket leder till att man blir en trevligare person och orkar mer. Kroppen har även lättare att ta hand om infektioner som man stöter på om man är vältränad.

Dessutom finns det en annan fördel med att vara vältränat som inte spelar roll för kroppen utan snarare hur man mår: Om man är vältränad är det troligare att man känner sig nöjd med sin kropp. Det gör så att man inte känner sig lika missnöjd med hur man ser ut. Dessutom kan man lära sig att tycka om sin egna kropp om man tränar. Då kanske man känner sig nöjd med framsteg som man gör i sin träning. Man behöver inte vara smal för att vara nöjd med sin kropp. Man behöver inte heller ha världens största biceps eller ha sixpack. Det viktigaste är att an själv gör framsteg.

Jag känner själv att jag blir mindre stressad när jag tränar. När jag kommer ut på banan är det som att allting släpper. Jag slutar tänka på saker som har hänt under dagen, något jag är tvungen att göra eller om jag har mycket läxor. Det är väldigt skönt och avkopplande och jag kan välja att fokusera på läxor och skolan efter träningen. Det handlar inte om att plugga länge utan det handlar om att plugga effektivt. För mig blir det lättare att plugga effektivt när jag har tränat.

Du har under 6-7 veckor fört träningsdagbok. Sammanfatta kortfattat hur du har tränat på egen hand eller i din förening?

Jag har tränat styrkefys två gånger i veckan och kondition/fotarbete fys 1 gång i veckan. Sedan har jag även tränat tennis 3 gånger i veckan och innebandy 1 gång i veckan. till sist har jag även deltagit i alla idrottslektioner som framför allt har handlat om kondition. Efter vissa träningar har jag kört egen fys för att framför allt träna styrka. Jag har även spelat ganska många matcher och tränat tennis med mina kompisar.

Vad tycker du om att skriva träningsdagbok? Fördelar/nackdelar?

Jag tycker att det är ganska kul. Jag är van vid att skriva träningsdagbok med tennisen men då brukar vi bara skriva vad vi har tränat och inte reflekterat varför det blev som det blev. Fördelarna är att man ibland börjar tänka efter varför det har gått bättre eller sämre på träningarna som man annars inte skulle märkt. T.ex. har jag märkt att jag tränar tennis sämst. Anledningen till det beror på att jag har en halvtimme fys innan tennisträningen. Det gör att jag kommer trött till träningen med mjölksyra i både armar och ben. När jag är trött i armarna märker jag att jag inte orkar vara lika aggressiv när jag spelar. Det beror på att jag inte orkar träffa bollen framför kroppen och istället träffar bollen längre bak än vad vill. Det gör så att bollarna tappar fart och säkerheten blir sämre i slagen. Dessutom har jag märkt tt jag brukar vara pigg på tisdagar. En anledning kan vara att vi slutar i skolan tidigt och jag har cirka 3 timmar från att jag slutar tills att jag ska cykla till träningen. Det gör att jag har längre tid att äta ett stadigt mellanmål vilket gör att jag orkar mer. En annan sak som jag har märkt är att jag ofta är stel på träningen på torsdagar. Det beror nog på att jag inte brukar stretcha tillräckligt efter fysen på onsdagar.

Har du under dessa veckor förändrat din egen träning? Varför? Varför inte?

Jag har inte förändrat min träning alls egentligen. Den ända skillnaden är att vi sprungit på vissa idrottslektioner. Det har känts skönt att springa eftersom att jag har varit tvungen att springa med knäskydd innan därför att jag inte kunde springa annars. Men nu tycker jag att det är mycket skönare att springa och jag kan faktiskt njuta av det fast jag inte tycker att löpning är den roligaste formen av träning. Anledningen till att jag inte har ändrat min träning är att jag redan har ett bra upplägg med hur jag ska träna på tennisen. Denna säsongen har vi fått mer struktur på fysträningen och vi tränar kondition 1 gång i veckan och styrka 2 gånger i veckan.

Upplever du att du märkt en förbättring av din kondition (du orkar mer) sedan v.35? På vilket/vilka sätt?

Jag tycker inte att jag har märkt någon stor skillnad i konditionen sedan V.35 fast jag har förbättrat min tid på löpningen. Anledningen till det tror jag beror på att jag redan tränar mycket på fritiden och redan har en bra kondition. Dock kan jag på ett sätt känna att jag orkar mer men det beror inte på konditionen. Det tror jag beror på att vi försöker pressa oss på styrkefysen med vår nya tränare. Vår tränare är MMA-fighter och säger hela tiden till oss att inte ge upp. Så när jag innan skulle slutat springa och gått ett tag säger jag istället åt mig själv att fortsätta. Det gör mig starkare både fysiskt och mentalt.

Däremot har jag märkt att jag har bättre vetskap om hur jag ska springa och hur fort jag orkar springa. Första gången vi sprang så hade jag inte sprungit på väldigt länge och då visste jag inte när jag kunde öka tempo eller vilket tempo jag skulle börja springa i. När jag sedan sprang sista gången visste jag vilket tempo jag skulle hålla för att inte tappa fart i slutet.

Tror du att du kommer att fortsätta med att träna din kondition fortsättningsvis? Varför? Varför inte?

Jag kommer definitivt fortsätta träna kondition fortsättningsvis. Jag behöver träna kondition för tennisen och det räcker inte med att bara träna styrka. Bättre kondition under tennismatcher gör att man orkar hålla samma tempo och fokus i andra set och ett eventuellt 3:e set som i första set. Dessutom kan jag fokusera bättre på träningarna om jag har bättre kondition Om man har bättre kondition och benstyrka kan man även hålla igång ett bra fotarbete som är en stor del av tennisen. Fast man har perfekta slag räcker det inte för att vara duktig. Utan fotarbetet kan man ändå inte komma rätt till bollen vilket gör att man missar sina slag ändå.

Kommentera

