Träningsdagbok V.41

Torsdag: 

Idag cyklade jag till träningen direkt efter skolan. Innan träningen värmde jag upp i cirka en kvart med bland annat hopprep och löpning. Jag kände mig stel i armarna och axlarna och försökte tänja på musklerna innan jag gick in på banan. Träningen började med 5 minuters matchinbollning

(2 minuter grundslag, 45 sek volley var och 1,5 minuter serve). Direkt efter inbollningen körde vi matcher på två olika banor.

Först mötte jag en tjej som brukar slå hårt men ofta missar. Så därför försökte jag hålla bra längd och höjd på bollen och försökte spela säkert. Med bra längd blev det svårare för henne att attackera och hon missade istället för att jag gjorde det.

Efter det mötte jag en tjej som brukar hålla bra längd på bollen och spela säkert men inte slår så hårt. Där försökte jag istället att bygga upp poängen så att jag först drev ut henne i kanterna så att hon blev pressad och väntade på att hon skulle slå en kortare boll. Då attackerade jag och gick fram på nät.

Till sist mötte jag en kille som brukar slå hårt och spela säkert. Mot honom försökte jag vara aggressiv och inte låta honom få ett läge attackera.

Jag var nöjd med träningen och tyckte att jag spelade bra. Dessutom hade jag en plan innan varje match. Trots att matcherna bara var för träningens skull tyckte jag att mitt spel var stabilt och bra.

Efter träningen åkte jag hem och åt pastasallad. Därefter åkte jag till tennishallen igen för att spela en riktig match. Jag mötte en kille som ligger 10:a i Sverige bland 99orna alltså klassen för ett år äldre. Innan matchen värmde jag upp igen innan jag in på banan. Matchen var okej. Jag spelade bra men hade ändå ingen chans mot honom. Det var även lite nervöst därför att jag hade nära vänner i publiken. Tennis är en väldigt mental sport och därför kan lite nervositet eller ofokuserat spel förändra väldigt mycket. I andra set så spelade jag lite sämre och blev även trött. Det berodde troligen på att jag hade tränat ganska hårt innan vilket jag egentligen inte borde gjort. Samtidigt var det skönt att ha tränat innan därför att jag inte kände så stort behov av att bolla in och det tog inte så lång tid innan jag kom in i matchen. Men efteråt var jag ändå nöjd med min insats. Efteråt stretchade jag.

Lördag: 

På lördagen gick jag upp tidigt för att spela match på Bellevuestadion i Malmö. Innan matchen värmde jag upp och anmälde mig till tävlingsledningen. Matchen började med inbollning i 5 minuter.

Matchen var jämn men jag tycker ändå att jag kunde spelat bättre. Dessutom måste jag träna på att inte haka upp mig på saker som har hänt tidigare. Spelaren jag mötte fuskade vid ett tillfälle vilket fick mig ur balans. I andra set spelade jag bra men det räckte ändå inte till. Jag var väl förberedd inför matchen och hade ätit en bra frukost. Efter matchen stretchade jag innan jag åkte hem.

Kommentera

