Träningsdagbok V.37

Måndag:

Idag stack jag direkt från skolan till träningen. Innan fysen värmde jag upp lite för att inte sträcka mig när vi sedan körde igång. Det var en ny fystränare vilket gjorde det lite pirrigt. Fystränaren var en professionell MMA och K-1 utövare. Fysen inledes med idioten på en squasbana. Därefter gjorde vi cirkelträning med 7 olika stationer. Varje varade i 40 sekunder innan vi bytte station. Det  var bland de jobbigaste fyspassen jag har varit med om och jag var helt slut efteråt.

Direkt efter var det dags för tennisträning. Träningen inleddes med 10 minuters inbollning av grundslag. Därefter körde vi övningar där vi skulle få den som var ensam att jobba mycket genom att trycka ut personen i hörnen. Därefter matade tränare bollar till oss där vi skulle träna på att jobba runt bollen och slå en ”inside-out” forehand. En ”inside-out” forehand är när bollen kommer på backhandsidan men man väljer att gå runt och slå den som en forehand istället. Det är extremt krävande och kräver mycket träning. (ex på en perfekt ”inside-out” forehand: https://www.youtube.com/watch?v=cyyf2XyECjQ)

Jag var inte alls nöjd med träningen. Den största anledningen var att jag hade fys innan vilket gjorde att jag knappast kunde springa och benen kändes tunga. Min tränare sa ”Har du bly i skorna?”… Till sist stretchade jag i cirka 20 minuter.

Söndag:

Idag hade jag tennisträning på eftermiddagen. Det var en ny tränare och han kändes seriös och bra. Innan träningen värmde jag upp i cirka 20 minuter. Först lite löpning för att få igång benen, efter det armar och leder och sist hopprep.

Träningen började med cirka 5 minuters inbollning av grundslag. Därefter körde vi lite övningar 2 mot en. När man var ensam fick man jobba extra mycket i benen. När man sedan var två var det viktigt att verkligen driva den andra spelaren fån sida till sida och även ah någon slags taktik.

Därefter servade vi in i cirka 5 minuter. Till sist körde vi match 2 mot 1. När man är ensam är det viktigt att inte missa och spela säkert. När man är 2 så är det viktigt att ha en taktik innan poängen så att man vet vad man ska göra.

Jag var väldigt nöjd med träningen därför att det var första gången jag tränade utan knäskydd på cirka 1,5 år. Det kändes väldigt lättande att kunna köra utan och fotarbetet kändes genast bättre. Helt klart den bästa träningen på länge! Jag hade även ätit ett ordentligt mellanmål + lunch innan. Jag hade inte sovit tillräckligt vilket gjorde att jag ibland hade svårt att fokusera på bollen, speciellt mot slutet.

En reaktion på ”Träningsdagbok V.37

Kommentera

