Träningsdagbok V.36

Lördag:

Idag gick jag upp cirka 09.00 för att ha ett utvecklingssamtal med en av mina tränare, Gaetan. På utvecklingssamtalet gick vi igenom vad jag behövde förbättra, varför gruppindelningarna blev som det blev och vad jag ska göra för att få träna med bättre grupper. 

Under utesäsongen (maj-september) var jag väldigt nöjd med grupperna som jag tränade med. Då tränade jag med spelare som var lika bra/bättre än mig. När sedan det nya schemat kom ut var grupperna lite sämre enligt mig därför att jag fick spela med de som var lika bra/sämre än mig. 

Anledningen till att grupperna var annorlunda var att under utesäsongen spelar man på grus. På grus rör sig bollen långsammare vilket betyder att man kan öva mycket på teknik och fotarbete. Det  betyder också att man inte märker lika stor skillnad mellan de som är bättre och de som är sämre på grund av att tempot inte är så högt. När man sedan kommer in och börjar spela på plexipave så går det mycket snabbare, vilket gör att skillnaden är större mellan de bättre och de sämre spelarna. Om man då inte hinner med i tempot inomhus blir tekniken inte bra och man jobbar bara för att få tillbaka bollen och slagrörelsen blir sämre. Så för att jag ska bli uppflyttad till de grupperna med bättre spelare krävs det att jag vinner enkelt mot dem som jag spelar med nu. Då får jag provspela med de bättre grupperna och då får tränarna avgöra om jag ska bli uppflyttad eller ej.

Därefter körde jag en lång uppvärmning och inbollning med en kompis. Det kändes bra att få bolla in lite innan matchen därför att jag inte hade tränat på en vecka på grund att jag hade varit sjuk. På inbollningen körde vi först grundlag från baslinjen, sedan volley/smash och till sist serve. 

Efter det var det dags för match. Idag var det korta matcher på grund av att det var ATLs höstfest. Matcherna spelades mest på skoj med korta pauser i mellan. I poolspelet vann jag 2 av 3 matcher och gick vidare till A-slutspelet. Där gick jag till kvartsfinal innan jag åkte ut. 

Jag tyckte att matcherna gick sådär. Anledningen till det var att jag inte hade tränat på länge och det kändes lite ovant att spela. Dessutom hade jag varit sjuk och därför var konditionen också väldigt dålig, vilket ledde till att det var svårt att hålla fokus hålla matcherna igenom. Jag hade inte heller fått så mycket sömn på natten (Därför att jag var uppe och tittade när Roger Federer spelade…). Till sist var förberedelserna med mat inte heller de bästa, då det var så kort paus mellan matcherna hann jag inte heller smälta maten innan det var dags igen. Men jag är ändå nöjd med dagen och det var ju ändå bara på skoj 😉

Söndag:

Idag var det dags för minst 3 nya matcher i en turnering i Malmö. 

Jag gick upp 08.00 och åt frukost. Till frukost åt jag mackor med en smoothie. Jag hade fått bra med sömn och jag var taggad inför dagens matcher. När jag kom till hallen värmde jag upp i cirka 30 min. Först lite joggning och övningar för benen för att komma igång. Därefter värmde jag upp leder och armar från topp till tå. Ungefär 5 minuter innan matchen sprang jag och hoppade hoppred som pulshöjande övningar innan jag klev in på banan. Först körde vi 5 minuters matchinbollning med cirka 2 minuters grundlag, 1 minut volley/smash vardera och en minut serve. Därefter var det dags för match. 

Matchen resulterade i en förlust. Jag var inte så nöjd med matchen därför att jag aldrig kände att jag kom in i spelet. En anledning kan ha varit att jag inte var nöjd med min inbollning innan matchen, vilket gjorde att jag blev nervös och det mentala övertaget som jag hade innan matchgen försvann. Jag tror inte heller jag gav 100%. Den sista anledningen tror jag var att detta var första gången jag spelade inne och jag var inte van vid tempot. Det positiva med matchen var att jag kände att mina servar var stabila och mina backhands satt som jag ville. Nu är det bara tillbaka till hallen och ladda för ny match!

Den andra matchen blev en till förlust. Denna matchen var jag mer nöjd med därför att jag tyckte att jag servade bra och alting kändes som att det flöt på lite bättre. Spelaren som jag mötte var säker och missade inte så mycket. Därför var det jobbigt att behöva driva spelet själv utan att få några bollar gratis utan jag behövde jobba mig till dem.

Den sista matchen blev en vinst. Det var den matchen som jag var mest nöjd med därför att det mesta satt som det skulle. Killen jag mötte var väldigt aggressiv och gick mycket fram på nät. Därför försökte jag hålla längden på slagen så att han inte kunde attackera på sina slag.

För att summera dagen är jag ganska nöjd. Jag tyckte ändå att jag hittade ett bra tempo fast det var första gången jag spelade inne på väldigt länge.

Kommentera

